کد مطلب:30040 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:104

سلمان فارسی












ابو عبد اللَّه سلمان فارسی یا سلمان محمّدی، پارسای بیدار دل، زاهد پاكْ سرشت ایرانی،[1] در رامهرمز به دنیا آمد؛ امّا اصل او به اصفهان می رسد.[2].

این صحابی[3] بزرگوار پیامبر خدا، از چنان مكانت و عظمتی بر خوردار است كه به راستی این صفحات اندك، تصویری هر چند كم سو را از او بر نمی تابد.

او برای یافتن حق، دشت ها و آبادی ها را درهم نوردید و پس از ورود پیامبر خدا به مدینه، به حضور آن بزرگوار رسید و مسلمان شد[4] و خدمت آن سفیر الهی را به جان خرید و در محضر آن پیامبر الهی از هیچ چیزْ فروگذار نكرد و در جنگ خندق، حضور یافت و مؤمنان را با هوشمندی و آگاهی از فنون جنگ، یاری داد و كَندن خندق را پیشنهاد كرد كه پذیرفته و عملی شد.

او در نهایت پارسایی می زیست و چون همه عُلقه ها را گسسته و زندگی اش را از همه پیرایه ها پیراسته و به حقْ پیوسته بود، پیامبرصلی الله علیه وآله تعبیر والای:«سلمان، از ما اهل بیت است»[5] را درباره او بیان فرمود.

قلب پاك سلمان، جلوه گاه انوار الهی بود كه پیامبر خدا فرمود:«هر كس می خواهد به مردی بنگرد كه دلش نورانی گشته است، به سلمان بنگرد».[6].

و علی علیه السلام گستره دانش و آگاهی های سلمان را چنین ترسیم می كند:«او، دانش نخستین و آخرین را دریافت و كتاب اوّل و آخر را خواند. او، دریایی است پایان ناپذیر!».[7].

سلمان، پس از پیامبر خدا، حرمت حق را پاس داشت و از مسیر حق، روی بر نتافت[8] و از معدود كسانی بود كه در مسجد پیامبر خدا به پا خاست، و از «خلافت حق» و «حقّ خلافت»، دفاع كرد.[9].

او از شیفتگان علی علیه السلام و آل پیامبرصلی الله علیه وآله بود و از معدود كسانی بود كه در تاریكی های غمبار شب، در خاكسپاری فاطمه زهراعلیها السلام، علی علیه السلام را همراهی كرد و بر او نماز خواند.[10].

عمر، حكومت مدائن را به سلمان سپرد.[11] حكومت وی در مدائن، دورانی افتخارآفرین در زندگی آن بزرگوار است؛ حاكمیتی آمیخته با زهد و پارسایی، و حكومتی با آمیزه حقجویی و خدا نگری.

سلمان از كسانی است كه سالیان درازی زیست. او نزدیك به 250 سال زندگی كرد[12] و در زمان عمر[13] یا عثمان[14]، در مدائن[15]، زندگی را بدرود گفت.

6535. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله:بهشت، مشتاق سه نفر است:علی و عمّار و سلمان[16].

6536. حلیة الأولیاء - به نقل از ابو الأسود و زاذان كندی -:روزی نزد علی علیه السلام بودیم. مردم دیدند كه او خوش حال و شادان است. گفتند:ای امیر مؤمنان! از یارانت برای ما بگو. فرمود:«از كدام یارانم؟». گفتند:آنان كه همراه پیامبر صلی الله علیه وآله نیز بودند. فرمود:«همه یاران پیامبر صلی الله علیه وآله، یاران من اند. از كدام یك بگویم؟». گفتند:از كسانی كه می بینیم به آنها اظهار لطف می كنی و فقط بر آنها درود می فرستی. از سلمان برایمان بگو. فرمود:«چه كسی برایتان مانند لقمان حكیم می شود؟ او مردی از ما و برای ما اهل بیت است. دانش نخستین و آخرین را دریافت و كتاب اوّل و آخر را خواند؛ دریایی است پایان ناپذیر».[17].

6537. الأمالی - به نقل از منصور بن بُزُرج -:به امام صادق علیه السلام گفتم:سرور من! چرا این همه یاد سلمان فارسی را از شما می شنوم؟

فرمود:«مگو فارسی؛ بلكه بگو:سلمان محمّدی. آیا می دانی چرا این همه از او یاد می كنم؟»

گفتم:نه.

فرمود:«به خاطر سه چیز. نخست، این كه خواسته امیر مؤمنان را بر خواسته خود، مقدم می داشت. دوم، این كه بینوایان را دوست می داشت و آنان را بر ثروتمندان و شوكتمندان، ترجیح می داد. سوم، این كه دانش و دانشمندان را دوست می داشت.

بی گمان، سلمان، بنده ای شایسته، پاك دین (مستقیم و معتدل) و مسلمان بود و از مشركان نبود».[18].

6538. المستدرك علی الصحیحین - به نقل از عوف بن ابی عثمان نَهدی -:مردی به سلمان گفت:چه محبّت شدیدی به علی داری! گفت:شنیدم كه پیامبر خدا می فرماید:«هركس علی را دوست بدارد، مرا دوست داشته است، و هركس علی را دشمن بدارد، مرا دشمن داشته است».[19].

6539. الطبقات الكبری - به نقل از نُعْمان بن حُمَید -:در مدائن با دایی ام بر سلمانْ وارد شدیم، در حالی كه با برگ خرما، سبد می ساخت. شنیدم كه می گوید:یك درهم برگ خرما می خرم و آن را بدین گونه در می آورم و سپس به سه درهم می فروشم. با یك درهم، دوباره برگ می خرم و یك درهم را خرج خانواده ام می كنم و درهم باقی مانده را صدقه می دهم، و اگر عمر بن خطّاب هم مرا بازدارد، از این كار، دست نمی كشم.[20].

6540. مروج الذهب - در یادكردِ سلمان فارسی -:پشمینه پوش بود و بر درازگوش بی پالان و تنها با یك جُل (پارچه) سوار می شد و نان جو می خورد و عابد و زاهد بود.

چون در مدائن به حالت احتضار افتاد، سعد بن وقّاص به او گفت:ای ابو عبد اللَّه! سفارشی به من بكن. گفت:«باشد! به گاه تصمیم گیری و نیز بیان حكم و تقسیم اموال، خدا را به یاد داشته باش» و سپس شروع به گریستن كرد.

سعد گفت:ای ابو عبد اللَّه! چه چیزی تو را به گریه می اندازد؟

گفت:شنیدم كه پیامبر خدا می فرماید:«در آخرت، گردنه ای است كه جز سبك باران از آن نمی گذرند» و این همه اثاث را در پیرامونم می بینم.

پس نگاه كردند و در خانه، جز مَشكی و كاسه آب و آفتابه ای نیافتند.[21].

6541. الطبقات الكبری - به نقل از ابوسفیانِ راوی، از استادانش در حدیث -:سعد بن ابی وقّاص به قصد عیادت سلمان بر او وارد شد. سلمان گریست.

سعد به او گفت:ای ابو عبد اللَّه! چرا می گریی؟ پیامبر خدا وفات كرد، در حالی كه از تو خشنود بود. به علاوه، به دیدار یارانت می روی و در حوض [ كوثر] بر پیامبرصلی الله علیه وآله وارد می شوی.

سلمان گفت:به خدا سوگند، از سرِ ناشكیبایی بر مرگ و یا حرص به دنیا نمی گریم؛ بلكه پیامبر خدا به ما سفارش كرد كه توشه هر كدامتان از دنیا چون توشه مسافر باشد و اكنون پیرامون من این همه اثاث است!

سعد می گوید:پیرامونش غلاف شمشیری و آفتابه و تَشتی بود.

پس سعد به او گفت:ای ابو عبد اللَّه! سفارشی به ما بكن تا پس از تو به آن عمل كنیم.

سلمان گفت:ای سعد! هنگام تصمیم گیری و حكم دادن و تقسیم بیت المال، خدا را به یاد داشته باش.[22].

6542. المعجم الكبیر - به نقل از بقیره، همسر سلمان -:چون سلمان به حالت احتضار افتاد، مرا فراخواند. او در بالاخانه ای بود كه چهار در داشت. پس گفت:ای بقیره! این درها را باز كن كه امروز، دیداركنندگانی دارم كه نمی دانم از كدامین در بر من وارد می شوند.

سپس مُشك مخصوصش را خواست و گفت:آن را در ظرفی كوچك بریز و بر پیرامون بسترم بیفشان. سپس پایین برو و منتظر باش كه به زودی نزدیكانم[23] را در كنار بسترم خواهی یافت.

پس [ از مدّتی] به او سر زدم. دیدم كه قبض روح شده و چنان آرام بود كه گویی بر بسترش خفته است، یا شبیه آن.[24].

6543. الطبقات الكبری - به نقل از عطاء بن سائب -:چون مرگ سلمان در رسید، كیسه مُشكی را كه از بَلَنجَر[25] به او رسیده بود، خواست و فرمان داد كه آن را در ظرف كوچكی ریخته، در كنار بسترش بنهند و گفت:امشب فرشتگانی نزد من حضور می یابند كه بو را می فهمند؛ امّا غذا نمی خورند.[26].









    1. الطبقات الكبری:75/4، تاریخ دمشق:376/21.
    2. تاریخ دمشق:383/21، سیر أعلام النبلاء:91/515/1. نیز، ر. ك:الطبقات الكبری:75/4.
    3. الطبقات الكبری:80/4 و 88، تاریخ دمشق:2599/376/21.
    4. المعجم الكبیر:598/212/6، تاریخ دمشق:376/21.
    5. المستدرك علی الصحیحین:6539/691/3 و 6541، المعجم الكبیر:6040/213/6.
    6. تاریخ دمشق:408/21.
    7. الطبقات الكبری:86/4، تاریخ دمشق:422/21، حلیة الأولیاء:187/1.
    8. الخصال:9/607، عیون أخبار الرضا:1/126/2.
    9. الخصال:4/463، الاحتجاج:2/192/1، رجال البرقی:64.
    10. الخصال:50/361، رجال الكشّی:13/34/1، الاختصاص:5، تفسیر فرات:733/570.
    11. مروج الذهب:314/2، الطبقات الكبری:87/4.
    12. سیر أعلام النبلاء: 91/555/1، تاریخ دمشق:378/21، تاریخ الإسلام:521/3.
    13. المعارف:271، تاریخ دمشق:458/21.
    14. الطبقات الكبری:93/4، تاریخ بغداد:12/171/1، المعارف:271.
    15. الطبقات، خلیفة بن خیّاط:22/33، تاریخ دمشق:378/21 و 458.
    16. سنن الترمذی:3797/667/5، المستدرك علی الصحیحین:4666/148/3. گفتنی است كه در حدیث (الخصال:80/303)، سخن از «پنج نفر» است و ابو ذر و مقداد نیز برشمرده شده اند.
    17. حلیة الأولیاء:187/1، المعجم الكبیر:6042/213/6، تاریخ دمشق:421/21.
    18. الأمالی، طوسی:214/133.
    19. المستدرك علی الصحیحین:4648/141/3.
    20. الطبقات الكبری:89/4، تاریخ دمشق:434/21، تاریخ الإسلام:518/3.
    21. مروج الذهب:314/2.
    22. الطبقات الكبری:90/4، حلیة الأولیاء:195/1، تاریخ دمشق:452/21.
    23. در حلیة الأولیاء، چنین آمده است:«به زودی مرا بر بسترم [ مرده] خواهی یافت».
    24. المعجم الكبیر:6043/215/6، الطبقات الكبری:92/4، حلیة الأولیاء:208/1.
    25. بَلَنجَر، شهری در ساحل دریای خزر، پشت «باب الأبواب (در بند)» است كه عبد الرحمان بن ربیعه، آن را فتح كرد و از قرن دوم به بعد نامی از آن نیست. (ر. ك:معجم البلدان:489/1، لغت نامه دهخدا:4314/3).
    26. الطبقات الكبری:92/4.